Batalia na słowa, czyli debata oksfordzka w „Bytnarówce”

W dniu 28 maja odbyła się w naszej szkole debata oksfordzka, którą nasza społeczność uczciła 227 rocznicę konstytucji 3 maja. To święto narodowe, jako jedno z nielicznych rzadko jest upamiętniane w liceach. Z oczywistego powodu – najpierw mamy kilka dni wolnych (w tym roku wyjątkowo dużo), a później zaczynają się egzaminy maturalne, które dość skutecznie dezorganizują życie szkółJ.

Debata zorganizowana została przez Artura Rosiaka i Sławomira Chmurę, jako jeden z elementów projektu „Jednostka w imię narodu, naród w obronie jednostki”. Jako adwersarze naszej szkolnej reprezentacji (Julia Gertner – IIb, Michalina Poręba – Ib, Julian Rakowski- Ib, Jakub Kisiel – Ic) wystąpili przedstawiciele VIII LO im. A. Asnyka w Łodzi w składzie: Lena Owsianka, Łukasz Czacharowski, Kamil Pietrzykowski i Kacper Wężyk. Argumentom, wytaczanym niczym działa przez obie reprezentacje, przysłuchiwali się gimnazjaliści z łódzkiego Gimnazjum nr 3 im. Fryderyka Chopina oraz nasi uczniowie z rozszerzenia historycznego (IIbc).

W skład jury, które obserwowało debatę i oceniało jej uczestników weszli zaproszeni goście: Magdalena Zapolska-Downar, pracownik Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej Łódzkiego Oddziału IPN (pełniła również funkcję marszałka), kierownik Katedry Historii Powszechnej Najnowszej UŁ, prof. UŁ, dr hab. Radosław Żurawski vel Grajewski oraz Konrad Dziurdzia, kierownik Regionalnego Ośrodka Dialogu i Edukacji Historycznej w Łodzi.

Uczestnicy debaty musieli zmierzyć się z dość obrazoburczej tezą, iż „Konstytucja 3 maja przyczyniła się do upadku państwa polskiego”. Ekipa „Bytnarówki” podważała ją, natomiast uczniom „Ósemki” przyszło jej bronić. Rywalizacja przebiegała, jak większość debat oksfordzkich, w sposób bardzo kulturalny, wręcz dyplomatyczny. Reprezentanci obu stron starali się przekonać jury, poprzez odpowiedni dobór argumentów i świetne pod względem oratorskim wystąpienia, że prawda leży po ich stronie. Członkowie jury mieli więc nie lada problem z wyłonieniem zwycięzcy, którym ostatecznie została drużyna „Bytnarówki”. Obie ekipy zostały obdarowane nagrodami książkowymi oraz upominkami ufundowanymi przez IPN i organizatorów debaty. Na zakończenie członkowie jury otrzymali kwiaty, zaś gimnazjaliści zostali oprowadzeni po szkole przez uczniów „Bytnarówki”.

Organizacja tej debaty uzmysłowiła zarówno jej uczestnikom, jaki i widzom, że odpowiednio dobierając argumenty zawsze możemy udowodnić naszą rację, nawet jeśli stoi ona w sprzeczności w ogólnie przyjętym stanowiskiem lub opinią. Zachęciła również obie strony do kontynuacji tego typu spotkań w przyszłym roku szkolnym. Czekamy więc z niecierpliwością…

Dodaj do zakładek Link.

Komentarze są wyłączone.